今日は銀座の歌舞伎座へ。かなり昔に学校の社会見学で鑑賞して以来、10数年ぶりの歌舞伎。その時は激しく眠ってしまった記憶がありますが、歳をとって見てみると「歌舞伎ってこんなに面白かったんだ!」と再発見。
「十二月大歌舞伎」は3つのパートに分かれていて、最初は古典的ないわゆる”歌舞伎”、次は踊りが中心、そして最後は野田秀樹作・演出の「野田版鼠小僧」という現代的な演目です。(こんな説明の仕方でいいのかな?)計4時間ほどでしたが、あっという間でした。
「野田版鼠小僧」は舞台のセットや演出がとにかくスペクタクル。伝統を保っていながらそれだけにおさまらず、現代の笑いや感性に響くもので、想像していた堅苦しい歌舞伎とは全く違いました。
「一幕見席」という当日券があるので、自分の見たい演目だけ見るのもOK。敷居が高いと勝手に思っていたけど、歌舞伎って意外に身近なものなんですね。
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I went to see kabuki. The last time I saw kabuki was more than 10 years ago as a part of a school event. I remember falling asleep during the play back then but this time, I am mature enough to appreciate it!
This month's performance has three parts. The first part is traditional kabuki, then dance performance, and the last part is contemporary kabuki "The Story of the Thief Nezumi Kozo" directed by Hideki Noda. "Nezumi Kozo" was so spectacular – an amazing stage set and effects. It goes for 4 hours in total but time goes so quick!
Audio guides that explain the performance in English are available. Some tickets are sold on the day of the performance at a good price. I always thought kabuki was difficult and snobby, but it is far more approachable than I expected.
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