April 12, 2007

森美術館 / Mori Art Museum

夜の森美術館に行ってきました。週末は混んでいるけど平日の夜は人も少なくゆったりとしています。5/6までは「日本美術が笑う」というテーマで、埴輪から江戸時代の庶民信仰、モダンアートまで幅広く展示されています。本気で笑えるもの、バカバカしいと思いながらもつい微笑んでしまうもの、ちょっと考えさせられるものまで色々でした。私のお気に入りは「放屁合戦」ー1886年/江戸時代/河鍋暁斎ーという絵巻物。最初に芋を食べてオナラをしながら戦う、というストーリーが笑えます。JOHN WOOD & PAUL HARRISONによるビデオ作品、シベリア出身のアート集団THE BLUE NOSESの作品や、韓国のGIMHONGSOKによる「コヨーテ」などなど、他にも面白い作品がいっぱい。エキシビジョンを見終わった後は、展望台・東京シティービューで東京の夜景を楽しみました。
■■■
I went to Mori Art Museum in Roppongi. It is very busy at the weekend but less crowded on a weekday night. "The Smile in Japanese Art" exhibition is on now till the 6th of May. Art from the Jomon Period (from about 10,000 BC to 300 BC.) to the Early Twentieth Century is shown. My favourite piece is " Farting Contest Scrolls" by Kawanabe Kyosai. For modern art, I really liked the video work done by "John Wood & Paul Harrison", Russian art group "The Blue Noses", and Korean artist "Gim Hongsok". After seeing the exhibition you can enjoy the night view of Tokyo at Tokyo City View in the empty cafe.

No comments: